Злочинні заміри
Завантажити PDF
Олексій Насадюк
Законодавчі зміни та постійна активність правоохоронців продовжують стимулювати попит на послуги висококласних адвокатів у кримінальних справах. Серед пріоритетних напрямів — посилення боротьби з корупцією, розслідування зловживань в оборонній сфері (особливо пов’язаних з оборонними закупівлями), ситуації, розцінювані професійною спільнотою як тиск на бізнес. Значні ресурси правоохоронної системи витрачаються на розслідування широкої палітри воєнних злочинів і злочинів проти основ національної безпеки України.
За офіційною статистикою, на початок грудня 2024 року в Україні зареєстровано майже 150 тис. злочинів агресії та воєнних злочинів і понад 20 тис. злочинів проти основ національної безпеки.
Національне антикорупційне бюро наводить такі дані: за десять місяців 2024 року розпочато 567 кримінальних проваджень, 221 особі повідомлено про підозру, 102 обвинувальні акти стосовно 214 осіб скеровано до суду, винесено 46 обвинувальних вироків щодо 68 осіб.
Серед законодавчих змін у кримінально-правовій сфері, ухвалених у 2024 році, варто виокремити такі.
- Ратифікація Римського статуту. 21 серпня 2024 року Верховна Рада України ратифікувала Римський статут Міжнародного кримінального суду, який наша країна підписала ще 20 січня 2000 року, та поправки до нього. А в жовтні 2024 року було внесено зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, пов’язані з ратифікацією Римського статуту.
- Вдосконалення механізмів угод із правосуддям. Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення регулювання угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією» дав можливість призначати більш м’яке покарання, ніж передбачено законом, не лише у випадках викриття підозрюваним чи обвинуваченим іншої особи (осіб) у вчиненні будь-якого корупційного кримінального правопорушення чи кримінального правопорушення, пов’язаного з корупцією, а й за відсутності ознак співучасті у вчиненні цих злочинів і за умови повного відшкодування підозрюваним або обвинуваченим завданого збитку чи заподіяної шкоди. А також визначено необхідні обставини, з урахуванням яких здійснюється укладення угоди про визнання винуватості між прокурором відповідного рівня та підозрюваним чи обвинуваченим у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень або кримінальних правопорушень, пов’язаних із корупцією. Водночас парламентаріям довелось аврально виправляти законодавчу прогалину, спричинену ухваленням цих змін, і по-новому визначати можливість застосування додаткового покарання у вигляді конфіскації майна в разі звільнення від відбування основного покарання з випробуванням на підставі угоди про визнання винуватості. Наразі цей закон скеровано на підпис Президентові України.
Окремої уваги потребують відносини правоохоронних органів і бізнесу. На початку року ситуація навіть стала предметом розгляду Ради національної безпеки та оборони України. Тоді було створено Раду з питань підтримки підприємництва при Президентові України, ініційовано аудит кримінальних проваджень щодо бізнесу, де-факто запроваджено мораторій на три місяці на проведення процесуальних дій у відповідних кримінальних провадженнях. Зауважимо, що це далеко не перша спроба зупинити тиск на бізнес, але, як і раніше, про успіх говорити не доводиться і наприкінці 2024 року підприємці продовжують скаржитись на «маски-шоу» та інші утиски з боку правоохоронців.