ЗЕД-пеня: актуальне
Завантажити PDF
Вікторія Бубліченко, партнерка, керівниця практики податкового права GOLAW, адвокатка |
Анна Сокур, юристка практики податкового права GOLAW |
Майже одразу після початку дії воєнного стану був запроваджений мораторій на документальні перевірки, який поступово пом’якшувався. Перевірки з підстав порушення строків розрахунків за експортно-імпортними операціями дозволили одними з перших, ще у травні 2022 року, а перевірки з інших підстав — пізніше. У результаті питання дотримання валютного законодавства стало одним із найбільш досліджених у судовій практиці воєнного часу.
Крім цього, зараз у таких справах з’явилися нові нюанси, безпосередньо пов’язані з обставинами воєнного стану та «воєнними» особливостями законодавства. Зокрема, порушення валютного законодавства можуть бути зумовлені форс-мажорними обставинами через активні бойові дії, окупацію населених пунктів України тощо.
У цій статті ми розглянемо актуальні підходи судової практики до деяких питань у справах щодо порушення граничних строків розрахунків.
Перебіг строків зовнішньоекономічних розрахунків не підлягав зупиненню
Податковим кодексом до 1 серпня 2023 року зупинявся перебіг строків, визначених податковим та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з певними винятками. Оскільки контроль за дотриманням валютного законодавства покладений на органи Державної податкової служби, платники податків намагалися довести, що перебіг строків розрахунків за експортно-імпортними операціями також зупинено. Така аргументація використовувалась у непоодиноких спорах, а тому це питання було передано на розгляд судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов’язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
У постанові від 23 липня 2024 року у справі № 240/25642/22 Верховний Суд дійшов висновку, що зупинення перебігу строків, установлене в Перехідних положеннях Податкового кодексу, не поширюється на строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, що врегульовані валютним законодавством.
Воєнний стан — не підстава для звільнення від відповідальності
У згаданій вище постанові Верховного Суду платник податків також посилався на загальні положення про звільнення від відповідальності за порушення податкового законодавства. Зокрема, однією з підстав такого звільнення є вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою внаслідок запровадження воєнного, надзвичайного стану.
З приводу цього Верховний Суд зазначив, що вказана норма не поширюється на випадки порушення валютного законодавства, оскільки вони не є безпосередньо податковими правопорушеннями.
Крім того, суди зазначали, що встановлення вини резидента як необхідної умови для притягнення особи до відповідальності за порушення граничних строків розрахунків за операцією з імпорту/експорту товарів не передбачено, а тому достатньо лише наявності факту порушення відповідних строків (постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 620/14208/23).
Форс-мажор і зовнішньоекономічні розрахунки
Валютне законодавство передбачає зупинення перебігу строків розрахунків за зовнішньоекономічними договорами та нарахування пені на весь період дії форс-мажорних обставин, унаслідок яких зупиняється виконання договору.
Проте часто контролюючі органи не враховують документи, які підтверджують настання форс-мажорних обставин, із різних підстав. У цьому контексті судова практика має декілька важливих висновків.
По-перше, положення валютного законодавства не визначають жодним чином повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не покладають на суб’єкта господарювання обов’язку довести контролюючому органу таку наявність. Тобто довідці (сертифікату) торгово-промислової палати надано ознаки преюдиційного характеру, оскільки цей документ визначено як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів і документів під час проведення перевірки або оскарження її результатів (постанова Верховного Суду від 22 травня 2024 року у справі № 620/14203/23).
По-друге, сертифікат про форс-мажорні обставини може видавати не лише Торгово-промислова палата України, але й, зокрема, уповноважена нею регіональна торгово-промислова палата (постанова Верховного Суду від 11 вересня 2024 року у справі № 520/21174/23).
По-третє, ці сертифікати не обов’язково повинні бути надані до перевірки. Такі документи можна надати після неї, на стадії подання заперечень на акт перевірки або оскарження податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку. Сертифікат може засвідчувати існування обставин непереборної сили в минулому (постанова Верховного Суду від 16 вересня 2024 року у справі № 520/6236/23; постанова Верховного Суду від 4 липня 2024 року у справі № 380/8597/23).
Продовження граничних строків розрахунків за рішенням Мінекономіки
Важливим аспектом граничних строків розрахунків за експортно-імпортними операціями є те, що строки, встановлені Національним банком України, можуть бути продовжені за рішенням Міністерства економіки України. Водночас, як свідчить практика, відповідні висновки можуть бути надані з порушенням строків із вини Мінекономіки. Суди (на рівні апеляційної інстанції) схильні погоджуватися з тим, що в таких ситуаціях нарахування пені неправомірне.
Зокрема, в постанові від 25 січня 2024 року у справі № 120/6349/23 Сьомий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що виданий вже після перевищення законодавчо встановленого строку розрахунків висновок Міністерства економіки ретроспективно звільняє від відповідальності у вигляді сплати пені.
Суди враховували й факти тривалого ненадання висновків Міністерством економіки України з посиланням на те, що в період дії воєнного стану строки надання адміністративних послуг можуть не дотримуватися (постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2024 року у справі № 260/5336/23), а також невчасне отримання висновку через безпідставну відмову Міністерства економіки України під час первинного звернення компанії (постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року у справі № 500/1839/23).
Підсумовуючи, зазначимо, що бізнес, який зіштовхується з новими викликами під час війни, часто не може довести свою позицію в процесі перевірок із питань дотримання строків зовнішньоекономічних розрахунків. Захищати власні права платникам податків доводиться, оскаржуючи податкові повідомлення-рішення в судовому порядку. Загалом, як свідчить аналіз судової практики, суди схильні брати до уваги всі обставини та ухвалювати рішення про скасування нарахованої пені. Проте в деяких нових позиціях судів все ж таки простежується фіскальний підхід. А отже, в кожній конкретній ситуації потрібно розробляти індивідуальну стратегію дій.