Вікно можливостей
Завантажити PDF
Інна Хомич Народилася в смт Новомиколаївка Запорізької області. Закінчила Національну юридичну академію імені Ярослава Мудрого, отримала диплом із відзнакою. Практикує у сфері правозастосування з 1999 року. Має багаторічний досвід роботи як в органах державної влади, так і в бізнесі. Працюючи в групі компанії NOVA, побудувала з нуля комплаєнс-функцію та функцію управління ризиками. Наразі, крім юридичної функції, курує діяльність двох підрозділів. Є членом наглядових рад ТОВ «СуперНова» та АТ «ЗНВКІФ «Весна капітал». |
— Які основні виклики в правовій сфері постали перед «Новою Поштою» у 2024 році на тлі війни? Як вплинула поточна ситуація на юридичну підтримку діяльності компанії, зокрема в умовах підвищеного попиту на послуги та наявності логістичних труднощів?
— Найголовніший виклик — це безпека наших клієнтів і співробітників. Для цього ми будуємо внутрішні та зовнішні укриття на всіх наших відділеннях і в терміналах. Ми вже встановили 876 власних укриттів по всій країні, інвестувавши в це 670 млн гривень. Ми розміщуємо їх біля кожного виходу/входу та всередині приміщень так, щоб наші працівники могли сховатися за 30 секунд.
Другий виклик — забезпечити безперебійну роботу в умовах постійних обстрілів енергоінфраструктури та відключень світла. Саме тому ми інвестуємо в нашу енергонезалежність: придбали генератори, закупили когенераційні газові установки для встановлення в терміналах, будуємо сонячні електростанції. Ми хочемо, щоб наші клієнти завжди могли на нас покладатися.
Ще один із помітних викликів останнього року — це посилення регуляторного тиску та збільшення кількості перевірок. Бізнесів через війну поменшало, а бюджет потребує наповнення податками.
І нарешті, четвертий виклик для всіх компаній нині — мобілізація, нестача робочої сили та відтік висококваліфікованих кадрів. Тобто сьогодні ми перебуваємо в ситуації, коли компаніям доводиться долати щораз більше викликів із дедалі меншими ресурсами.
— Які аспекти інвестування компанії в інновації та інфраструктуру в Україні потребують особливого правового супроводу? Наприклад, інвестиції в автоматизацію, екологічну стійкість, нові технології для обробки вантажів…
— За січень — вересень ми інвестували в розвиток в Україні 4,9 млрд гривень, і це на 40 % більше, ніж минулого року. У планах на 2024 рік — рекордні 8,5 млрд гривень, що вдвічі більше, ніж у 2021 році. Одна з найбільших наших інвестицій — будівництво нових сортувальних терміналів і закупівля автоматизованого обладнання до них. Це дає змогу компанії забезпечувати безперебійний процес доставки в умовах постійного зростання обсягів вантажів і не втрачати швидкості: вже сьогодні компанія доставляє 1040 посилок щохвилини, а в дні пікового навантаження — 1400.
Друга за обсягом стаття інвестицій — розвиток мережі відділень і поштоматів, щоб у наших клієнтів була до них крокова доступність, а отже, зручність користування. Крім того, щоб наша мережа була комфортною та доступною для різних груп споживачів і співробітників, ми інвестуємо в автоматизацію робочих місць і ремонти відділень.
У юридичному аспекті складність інвестицій полягає в тому, що «Нова Пошта» є великою компанією, і наші інвестиції також. Тому щодо багатьох із них нам необхідно отримувати згоду Антимонопольного комітету України, щоб довести, що така інвестиція не призведе до критичної концентрації активів. Це стосується і ситуацій, коли ми купуємо щось на ринку, наприклад землю, нерухомість тощо.
— Чи бачите ви потребу в новому регулюванні у зв’язку з розширенням «Нової Пошти» за кордон? Які юридичні труднощі виникають під час виходу на ринки ЄС, наприклад у Польщі, Литві та Німеччині?
— Особливість ЄС полягає в тому, що він не являє собою якийсь єдиний ринок, це сукупність різних ринків, регулювань і правил. Кожна країна відрізняється за обсягом, характером норм і регулювань. Відкрити бізнес навіть у трьох різних країнах — це вже величезний виклик із точки зору юридичного супроводу. А ми відкрились уже в 16.
Порівнюючи Україну та ЄС щодо кількості нормативних актів і бюрократії, я роблю висновок, що менша кількість нормативних вимог дає бізнесу більше можливостей зростати та розвиватись. Нас регулює ринок і клієнт. Той, хто хоче зростати, буде орієнтуватись на потреби клієнтів, і це є найкращим способом регулювання для компаній.
— Які правові особливості ви враховуєте у співпраці з міжнародними фінансовими інституціями, такими як ЄБРР? Які юридичні нюанси супроводжують залучення зовнішніх інвестицій та кредитування?
— Під час співпраці з будь-якими вагомими міжнародними фінансовими інституціями законослухняність і 100-відсоткове дотримання всіх норм та регулювань очікується як основа. Це гігієнічний рівень. Без цього з тобою навіть не починають розмовляти.
І аж тоді розглядають дотримання компанією того, що в міжнародному бізнес-середовищі називається «найкращими діловими практиками». Це набір політик, яких компанія дотримується у своїй діяльності. Наприклад, політика гендерної рівності, захисту довкілля, нетерпимості до корупції тощо. Також міжнародні партнери досліджують нашу відданість принципам ESG та вивчають звіти з корпоративно-соціальної відповідальності.
— Чи впливають поточні воєнні умови на правову підтримку нових послуг, таких як Supernova Airlines? Як компанія вирішує юридичні питання, пов’язані з безпекою та авіаперевезеннями?
— За два роки ми завершили всі процедури реєстрації нової української авіакомпанії, оформлення в лізинг нашого першого вантажного літака Boeing і отримали всі дозвільні документи на польоти в Україні та ЄС. Залишилось отримати дозвіл на польоти до США, і нині ми якраз проходимо цей процес. Щойно він завершиться, будемо готові розпочати польоти, як це і було стратегічно заплановано, зі США до Європи та України.
Коли в лютому 2022 року почалась повномасштабна війна, Supernova проходила процедуру сертифікації згідно з новими Авіаційними правилами, що набули чинності з 1 січня 2022 року. Ми стали не лише першою авіакомпанією, яка пройшла сертифікацію відповідно до вимог нових правил, а і єдиною, яка це зробила в умовах закритого неба. Тобто в ситуації, коли польоти в Україні неможливі.
Нещодавно Supernova Airlines виконала перший вантажний чартерний рейс із Будапешта до Кишинева. Рейс дав змогу відпрацювати та перевірити синхронізацію процедур і процесів доставки відправлень одержувачам у Молдові. Наступний крок — тестування транзиту вантажів до України з використанням автомобільного транспорту.
— Які довгострокові правові та стратегічні цілі стоять перед юридичною службою «Нової Пошти» в післявоєнний час? Як ви плануєте забезпечити стійкість компанії до можливих викликів у період відбудови?
— Для нас важливо максимально зберегти наш колектив, його дієздатність і життєздатність після всіх подій, які з нами зараз відбуваються. Ігнорувати емоційний стан людей, їхнє ментальне здоров’я просто неможливо — про це говорять усі найсучасніші дослідження щодо бізнесу. Керівник і компанія завжди мають транслювати співробітникам, що розуміють їхні болі, їхній стан і коригують свої очікування відповідно до цих факторів.
Згадані дослідження констатують: у тих колективах, де визнають право співробітників на емоції, приймають їх, а ще краще — працюють з емоціями, значно вища продуктивність та ефективність усіх процесів. Тож ми маємо на меті зберегти наш колектив, ментальне та фізичне здоров’я працівників.
Саме тому ми співпрацюємо на постійній основі із сотнею психологів, до яких у будь-який момент може звернутись кожен співробітник компанії. Ці психологи мають різну спеціалізацію: вони працюють із дітьми, військовими, ветеранами, родинами. Ми впроваджуємо програми психологічної підтримки, надаємо співробітникам психологічні консультації коштом компанії, а за потреби — іншу психологічну допомогу та реабілітацію.