Читати PDF

Судова адаптація

Завантажити PDF

width=

СТАНІСЛАВ КРАВЧЕНКО,
Голова Верховного Суду

Початок повномасштабного вторгнення рф на територію нашої держави та запровадження в Україні воєнного стану призвели до виникнення нових правових відносин, які потребують особ­ливого правового регулювання. Зміни та доповнення, внесені до КК України в період повномасштабної війни, дуже добре це демонструють.

Зокрема, у КК України встановлено кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність (стаття 111-1), за образу честі та гідності військовослужбовця, погрозу військовослужбовцю (стаття 435-1), а також за виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України, глорифікацію її учасників (стаття 436-2) та викладено статті 111 («Державна зрада»), 113 («Диверсія») в новій редакції. Водночас у санкціях частин статей 111, 113 цього Кодексу законодавець передбачив покарання у вигляді позбавлення волі строком на 15 років або довічного позбавлення волі. Також законодавець посилив кримінальну відповідальність за корупційні злочини (частина 4 статті 191 КК України) та за низку загальнокримінальних правопорушень, вчинених в умовах воєнного стану.

До того ж на сьогодні в КК України внесено певні зміни з метою посилення покарання за злочини, скоєні в оборонній сфері. Нові вимоги визначають, що суд, розглядаючи провадження за обвинуваченням у вчиненні злочинів, передбачених статтями 403, 405, 407, 408, 429 КК України, не може застосувати положення частини 1 статті 69 та частини 1 статті 75 цього Кодексу.

Законодавчі зміни, які відбулися переважно протягом 2022 року, мали значний вплив на вектор розвитку судової практики у 2022–2023 роках. Якщо у 2022 році лише почала формуватися судова практика в судах першої та апеляційної інстанцій, то цьогоріч серйозним викликом як для судів загальної юрисдикції, так і для Верховного Суду стає розгляд великої кількості кримінальних проваджень, пов’язаних із війною. Нині ККС ВС уже сформулював низку важливих правових позицій, які стосуються цих кримінальних проваджень, зокрема щодо кваліфікації та призначення покарання за статтею 436-2 КК України; вирішення питання про відмову видати рф громадянина цієї держави, який на момент розгляду касаційної скарги проходив військову службу, захищаючи Україну. Також ККС ВС напрацьовує відповіді на основні запитання: що таке «розв’язання і ведення агресивної війни», «порушення законів і звичаїв війни» тощо.

У період дії воєнного стану ВС, зберігаючи стійкість і готовність до судового захисту конституційних прав, свобод та інтересів людини і громадянина, активно формує нову судову практику, яка допомагає вирішити актуальні питання, і в інших юрисдикціях.

Так, КАС ВС сформував судову практику, зокрема, щодо соціального захисту прав внутрішньо переміщених осіб; реєстрації безробітних та виплати їм допомоги у зв’язку з безробіттям на період дії воєнного стану; соціального захисту дітей та сімей з дітьми; публічної служби (мобілізації, проходження військової служби); соціального та правового захисту військовослужбовців і членів їхніх сімей; перетину кордону.

КГС ВС сформував судову практику стосовно юрисдикції спорів, які виникли внаслідок прийняття рішення про примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану; правомірності дій СБУ в частині звернення до Міністерства юстиції України зі скаргою на реєстраційні дії з метою реалізації Закону України «Про санкції»; можливості визнання грошових вимог кредитора, створеного та зареєстрованого відповідно до законодавства рф, до боржника у справі про банкрутство.

КЦС ВС сформував судову практику щодо відсутності судового імунітету рф у справах про відшкодування шкоди, заподіяної актами агресії фізичній особі — громадянину України; встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України з урахуванням документів, виданих органами та установами самопроголошених утворень, розташованими на окупованій території України.

Враховуючи наведене, можна стверджувати, що сьогодні суди адаптувалися до роботи в умовах воєнного стану та продовжують забезпечувати ефективний розгляд проваджень у всіх юрисдикціях задля відновлення справедливості в ці складні для України часи.

Читати PDF