Принципи сталого розвитку
Завантажити PDF
Катерина Марченко Народилась 11 березня 1984 року в Києві. Закінчила юридичний факультет КНУ імені Тараса Шевченка, а також здобула другу вищу освіту психолога в цьому самому навчальному закладі. Пізніше здобула MBA у Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана. Розпочала кар’єру, працюючи в юридичних фірмах. До ІП «Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед» приєдналась у 2015 році як юрисконсульт. Наступного року перейшла на посаду заступника директора юридичного департаменту, а в 2022 році зайняла позицію директорки юридичного департаменту. У 2020–2023 роках була обрана співголовою комітету з управління людським капіталом Американської торговельної палати в Україні. У 2023 році була визнана найкращим юрисконсультом у сфері конкурентного права за версією «Юридичної практики». У 2024 році юридичний департамент ІП «Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед» було визнано найкращим у сфері маркетингу та реклами. |
— Як війна вплинула на роботу вашої компанії в цілому та юридичної служби зокрема?
— Війна вплинула на життя кожного, але ми не можемо зупинятись, ми повинні вистояти, і для цього потрібно продовжувати працювати. Кожен на своєму місці має робити те, що може, докладаючи максимальних зусиль. Звісно, постійні обстріли, перебої в електропостачанні та проблеми з інтернетом ускладнюють роботу, але за останні роки бізнес змінив процеси, щоб адаптуватися до цих викликів.
Найбільшим і найважливішим завданням для нас є забезпечення безпеки й добробуту людей. В умовах війни це наш головний пріоритет. Усі рішення в компанії приймаються через цю призму. Наразі робота в компанії організована гібридно, коли працівники можуть працювати як в офісі, так і дистанційно. З цією метою ми спростили процеси, максимально перевівши їх у цифровий формат і зробивши фокус на зменшенні бюрократії, забезпечили функціонування електронного документообігу, що допомогло не зупинятись, а продовжувати працювати навіть у дистанційному режимі. Я пишаюся своєю командою, яка робить вагомий внесок у забезпечення безперебійного функціонування компанії з юридичної сторони.
— Які завдання під час війни стали для вас (юристів) пріоритетними?
— Ми продовжуємо працювати над подальшим спрощенням і цифровізацією процесів та документів, постійно шукаємо нові підходи й можливості. Тісно співпрацюємо з іншими департаментами, щоби почути їхні потреби та забезпечити якісний сервіс. Ми завжди відкриті до інновацій і намагаємося впроваджувати їх за можливості. Так, ми запровадили застосування електронного підпису, інтегрували його в системи управління договорами й далі разом із нашими колегами з цифрових технологій працюємо над їх удосконаленням.
Зараз з’явився новий тренд на застосування штучного інтелекту, що може спростити виконання рутинних технічних завдань. Зі свого боку ми тестуємо такий підхід в юридичних питаннях, наприклад, хочемо створити юридичний чат-бот, який даватиме відповіді на поширені запитання. Підсумовуючи, зазначу, що для нас важливо забезпечити якісний юридичний супровід бізнесу в умовах дистанційної роботи й проблем із постійним зв’язком та електрикою, щоб діяльність компанії відповідала нормативному регулюванню і корпоративним практикам.
— Яким є ваш рецепт побудови ефективної команди в умовах дистанційної роботи?
— Дуже важливо, які люди працюють із тобою в команді та чи поділяють вони такі самі цінності. Щоб розуміти свою команду, знати, які є виклики, складнощі, що мотивує та запалює, важливо бути в контакті з колегами, і питання не у відстані, а у зв’язку. Для мене в будь-яких відносинах важлива довіра. Мікроменеджмент не є моїм методом, хоч іноді потрібно заглибитись у деякі питання детальніше, тому важливо вміти делегувати, надавати повноваження своїй команді, а також нести відповідальність за досягнення результату.
На мою думку, справжня команда — це люди, які відповідально ставляться до своєї роботи, об’єднані спільною метою, націлені на результат, водночас завжди готові підставити плече допомоги, які поважають і піклуються одне про одного. Відкрите спілкування, конструктивний зворотний зв’язок, уміння слухати й чути, а також якісний час разом — запорука взаєморозуміння в команді. Моя команда складається з людей з різними талантами і сильними сторонами, які гармонійно доповнюють одне одного. Про ефективність команди говорять її результати, і саме це є для мене показовим.
— Які рішення дають можливість тримати команду в тонусі?
— Попри війну ми продовжуємо розвиватись і вдосконалювати свої вміння. Для цього використовуємо як зовнішні, так і внутрішні ресурси. З командою ми запровадили внутрішні тренінги для інших функцій, що має допомогти покращити розуміння нашими колегами умов ведення бізнесу з юридичної сторони. Крім того, проводимо тренінги всередині департаменту. Таким чином ми ділимося досвідом, найкращими практиками, розвиваємо свої знання, а також уміння робити презентації для аудиторії. Можу рекомендувати це як чудовий спосіб для юристів якісно провести час разом.
Та важливо не тільки стрімко рухатися вперед, а й забезпечувати сталість досягнутих результатів та відповідність ведення бізнесу нормативним вимогам і корпоративним правилам. Ми робимо перегляд чинних процесів і документів, забезпечуємо їх актуальність та виявляємо можливості для спрощення й покращення. Це тримає команду в тонусі й водночас робить нас ефективними.
— Які загалом можете виділити тенденції у сфері юридичного супроводу великого бізнесу під час війни?
—Навіть під час війни великий бізнес не змінює підходів і не зраджує принципам. Ми завжди робимо те, що правильно, а не те, що легко. Роль юридичного супроводу є важливою, зважаючи на стрімкі зміни законодавства.
Якщо порівнювати з періодом до початку повномасштабної війни, то я б зазначила, що необхідність юридичного супроводу і його різноманітність зросла. Повністю відновлені бізнес-процеси та діяльність державних органів, здійснюються перевірки, ведуться суди. Додатково в юристів посилився фокус на військове право, санкції, на яких тепер спеціалізуються юристи більшості компаній.
Утім, війна та економічна нестабільність впливають на відтік людей і створення кадрового голоду. Знайти якісних спеціалістів стає складніше. Важливо розвивати внутрішніх працівників і залучати молоді таланти. Наша компанія відкрита для цього, ми співпрацюємо з університетами та радо приймаємо молодих спеціалістів, надаючи їм можливість отримати перший досвід і зростати далі у своїй професії.
— У чому бачите потенціал для підвищення ефективності юридичної функції загалом? Яких змін, можливо, потребує професія юрисконсульта?
—У час цифровізації та автоматизації процесів, розвитку штучного інтелекту і впровадження інновацій слід підвищувати технологічну компетентність та обізнаність юристів у сфері новітніх технологій.
Необхідність постійного професійного розвитку не береться під сумнів. Окрім цього, потрібно розвивати знання бізнесу і розуміння впливу юристів на бізнес-процеси. Юридичні консультації мають надаватися в контексті та бути націленими на досягнення найкращого бізнес-ефекту. Юрист є бізнес-партнером, який повинен розуміти потреби своїх внутрішніх клієнтів і надавати якісний юридичний сервіс відповідно до специфіки бізнесу.
Важливим є також розвиток гнучких навичок (soft skills). Швидка адаптація до змін, уміння працювати в команді, якісна комунікація і співпраця з колегами є запорукою конкурентоздатності юрисконсультів і підвищення ефективності юридичної функції.