Читати PDF

Нове дихання

«АРМА трансформовано самостійно, без будь-яких донорських коштів, додаткових реформ і допомоги», — наголошує Олена Дума, голова Агентства з розшуку та менеджменту активів

Завантажити PDF

 

Олена Дума
Здобула вищу юридичну освіту в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка. Доктор філософії в галузі права. Державний службовець, національний публічний діяч, юрист, експерт з антикорупційних питань, а також у соціальній, земельній та екологічній сферах.
Має стаж 22 роки на державній службі, з яких 15 років — на керівних посадах в органах державної влади, серед яких: Кабінет Міністрів України, Апарат Верховної Ради України, Мін­екології, Мінагрополітики, Мін’юст. У 2020 році очолювала Фонд соціального страхування України, у 2021 була заступником голови Чернігівської обласної державної адміністрації.
У 2023 році призначена головою Агентства з розшуку та менеджменту активів.
Є автором законопроєктів та підзаконних нормативно-правових актів, а також Антикорупційного плану для України (2017 рік).

— Як війна в Україні вплинула на роботу АРМА? 

— Як і вся країна, Агентство з розшуку та менеджменту активів зазнало змін і визначило пріоритетними нові реалії. АРМА здійснює виявлення та розшук активів за запитами всіх правоохоронних органів як у рамках кримінальних проваджень, так і для підготовки до застосування санкцій ­РНБОУ (в Україні та за кордоном). 

АРМА — унікальний орган, який має неперервний ланцюг відомостей про розшукані активи й водночас особливу мету — притягнення до економічної відповідальності злочинців, зрадників, колаборантів, осіб, яких визнано такими, що скоювали воєнні злочини, фінансували тероризм, ухилялися від сплати податків в Україні, сплачували їх в рф, легалізували доходи, отримані злочинним шляхом, виводили активи за кордон, мають необґрунтовані активи (зокрема виведені).

АРМА як антикорупційний орган, згідно з нормами спеціального закону, є єдиним органом державної влади зі спеціальним статусом, який здійснює придбання військових облігацій. Це означає, що кошти одразу мають цільове призначення — на сили оборони. Придбання ОВДП є більш ефективним інструментом під час війни. Дохід від закупівлі ОВДП для бюджету вже становить понад 700 млн грн, і ми очікуємо до мільярда на кінець року.

— Чи внесли ви корективи у свої процедури через нові виклики?

— З липня 2023 року Національне агентство зазнало змін за всіма напрямами. На 80 % оновлено кадровий потенціал органу.

Першими нашими кроками були звернення до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів та Офісу Президента щодо доцільності проведення державного аудиту Агентства, перевірки Рахункової палати за 2022–2023 роки, здійснення зовнішнього контролю.

Зазначу: за півтора року ми не отримали жодного проєкту міжнародної технічної допомоги й ледве витягнули свою роботу з річним бюджетом у 189 млн грн. А якби в нас була можливість забезпечити заповнення вакансій, гідну зарплату, АРМА змогло би дати не 12,2 млрд грн до бюджету, а в рази більше! І головне тут те, що АРМА транс­формовано самостійно, без будь-яких донорських коштів, додаткових реформ і допомоги. Українці достатньо професійні та сміливі, щоби чинити опір і ворогу, і корупції.

Так, нам потрібні спеціалісти, які мають юридичний стаж (бажано з правоохоронних органів або викривачів), досконало володіють англійською і не тільки, є професіоналами в IT-галузі, мають навички роботи з розшуковими базами, а також економічну освіту — для ефективного добору управителів.

Починаючи з липня і до листопада 2023 року відбулося затвердження фундаменту нормативної бази для забезпечення прозорості конкурсів.

Ми вдосконалили конкурсний добір управителів. Відтепер у кожного потенційного учасника є можливість вільно брати участь у змаганнях із передбачуваною архітектурою.

Також модернізовано процедуру конкурсного добору оцінювачів арештованих активів. Ми суттєво спростили та осучаснили всі процеси: від можливості подання документів в електронній формі до спрощення вимог до конкурсу для залучення більшої кількості потенційних учасників.

Історичною зміною став розроблений та затверджений урядом порядок реалізації арештованих активів за кордоном (постанова Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2023 року № 1250). Переконана, з наших маленьких кроків складається великий шлях до успішного повернення виведених за кордон активів в Україну, на ЗСУ. 

— Які категорії активів наразі найчастіше підпадають під управління АРМА? Чи є особливості в процесах управління для різних видів активів?

— Кожен актив — резонансний і має свої особливості.

Приклад — добір управителя на Овруцький кар’єр. Ми зіткнулися з мільйонними боргами за зарплатою, відключенням енергоносіїв, виходом із ладу головного насоса та затопленням кар’єру. Водночас саме цей кар’єр найбільший за видобутком червоного граніту в Україні з чинним спецдозволом до 2036 року. Важливість дієздатності кар’єру для залежних від нього сотень працівників і жителів району важко переоцінити. Це був системний підхід, і ми це зробили для відновлення української економіки та для людей.

Інший приклад — підприємство «Ромерм» у Дніпрі. Зараз тривають конкурсні процедури. Та є проблема — 300 тонн зіпсованої продукції, яку необхідно утилізувати. У державних ЦОВВ, в ОВА і в АРМА коштів на це нема. Отож будемо вирішувати, аби не допустити екологічної катастрофи.

Сахалінське родовище. Ми уклали 12 липня 2023 року договір з умовами сплати компанією «УНБ» 90 % прибутку в казну. В грудні 2023 року суд анулював дію дозволу. Це абсурд і цинізм. Вісім місяців АРМА витратило на боротьбу за державні інтереси та долі людей, які залишилися без газу, коли Держгеонадра та «УНБ» закрили кран.

Результат — ми дали в бюджет за цим договором 748 млн грн! Але водночас звернулися до правоохоронних органів, адже за період простою Україна втратила близько 3 млрд грн.

Це про особливості. Найчастіше активами є нерухомість, земельні ділянки, корпоративні права.

І це наш біль — неможливість ними управляти без згоди власника. Серед них 2 тисячі активів, де 100 % у власності рф.

Залежно від характеристики активу критерії добору управителя можуть відрізнятися. Вимоги щодо кваліфікаційних критеріїв визначаються в тендерній документації, яка подається в електронній формі через електронну систему закупівель. Також у цій документації визначено кваліфікаційні критерії для учасників конкурсного добору відповідно до положень статей 16, 17, 22 Закону України «Про публічні закупівлі». 

— Які зміни законодавства, на вашу думку, могли б зробити роботу АРМА ефективнішою?

— Сьогодні АРМА стикається з безпрецедентними викликами. Маємо парадоксальну ситуацію: з одного боку, сотні виявлених об’єктів нерухомості та корпоративних прав, які належать особам, пов’язаним із державою-агресором. З іншого — застарілі процедури, що заважають ефективно управляти цими активами в інтересах України.

Абсурдність ситуації полягає в тому, що зараз держава має питати дозволу в представників країни-агресора на управління їхніми активами. Це неприпустимо в тих умовах, у яких перебуває наша країна.

АРМА ініціювало, а уряд вніс законопроєкт № 10069 щодо спрощення механізму управління санкційними активами та їх реалізації. Адже АРМА повинно мати право реалізовувати санкційні активи через «Прозорро.Продажі», а управління корпоративними правами агресора має бути розблоковано.

Також потребує негайного прийняття проєкт Закону № 11009 щодо підвищення ефективності управління активами, зокрема впровадження спрощеної процедури для передання їх в управління. 

Потребує врегулювання проблема відсутності фактичного доступу до ЄРДР та, як наслідок, неможливості, по суті, планування арешту.

Ну і звісно, слід сказати про норми, провалені в законопроєкті № 11280-1 (про можливість передавати арештовані культурні активи в музеї для нашого покоління); спеціальний закон про АРМА в новій редакції згідно з Facility Plan; відновлення статті 13 закону про АРМА; внесення змін до статті 545 Кримінального процесуального кодексу України та до Цивільного процесуального кодексу з метою передання в управління АРМА виявлених необґрунтованих активів (щоб умовні кошти начальників МСЕК працювали на державу, а не лежали в сейфі); внесення змін до Податкового кодексу України в частині оподаткування віртуальних активів (закон про віртуальні активи з цієї причини не набирає чинності); внесення змін до Кодексу України про надра (реєстр. № 11137-д), щоб арештовані надра працювали на державу під час війни без спецдозволів, і багато інших.

Усі комплексні напрацювання ми вже маємо, бо щодня стикаємося з прогалинами в законодавстві.

Працюємо, не зупиняємося, закликаємо до спільної роботи заради перемоги!

Читати PDF